snelle auto's

Het is je ongetwijfeld al eens opgevallen dat een jonge occasion in Nederland nogal aan de dure kant is. Zeker als je de prijs afzet tegen die in bijvoorbeeld Duitsland. En dat voor precies dezelfde vierwieler. En dus is de conclusie gerechtvaardigd dat een auto importeren uit het buitenland nog niet zo’n gek idee is.

Dealers

Waarom de auto’s in ons land zo duur zijn? Dat heeft onder meer te maken met de dealers, die ook beleg op hun boterham willen. Het is bekend dat in Nederland prijzen voor occasions nogal aan de hoge kant zijn. En het kromme daarbij is dat je steevast minder geld voor je inruilertje krijgt, terwijl die auto vervolgens voor veel (meer) geld van de hand gaat. Ander punt dat een rol speelt in de hoge prijzen in ons land is de factor concurrentie. Neem Duitsland. Daar is de concurrentie vele malen groter en dat drukt de prijs. Heeft dealer A in Duitsland je gedroomde BMW niet, dan ga je gewoon naar een ander. Aanbod genoeg bij onze Oosterburen. Zo leert een blik op een toonaangevende occasion website dat er nu, as we speak, bijna vijftigduizend BMW’s uit de 3-serie te koop staan. Daardoor zijn de prijzen veel lager in Duitsland.

Auto importeren uit Duitsland

De woekerprijzen die in Nederland gehanteerd worden zijn een reden voor veel mensen om een auto te importeren. Importeren is voordelig, want dan betaal je bijvoorbeeld minder belasting. Nou kan dat ook snel, want in ons land betaal je erg veel belasting op autovoertuigen. Het is niet zo verwonderlijk dat al heel veel Nederlanders een auto uit Duitsland importeerden, vooral jongere occasions. De aankoopprijs ligt beduidend lager én je betaalt minder belasting. Wat wil je nog meer?

Gigantisch

Het importeren van auto’s uit Duitsland is iets dat ook de Nederlandse dealers ondertussen ontdekt hebben. Ze zetten – eenmaal terug over de grens- de bolides tegen forse prijzen te koop aan. Dealers zeggen te importeren om zo het geringe aanbod van jonge occasions in ons land te compenseren. Dat ze er gigantisch op verdienen is mooi meegenomen. Of zou het net andersom zijn en geld de belangrijkste drijfveer zijn voor dealers om te importeren?

Afleverkosten

Nog een reden waarom de prijzen voor jonge occasions in Nederland de pan uitrijzen en importeren dus aantrekkelijk wordt is de factor afleverkosten. In Duitsland betaal je amper afleverkosten, in Nederland wel. Dealers durven zomaar duizend euro te vragen (of nog meer) om een auto rijklaar te maken, wat dit dan ook precies in mag houden. In Duitsland gaat dat anders. Daar zit een servicebeurt, de APK en een poetsbeurt bij de al veel lagere prijs in. Wil je precies weten wat importeren kost? Zoek dan een auto op een erkende website en vraag een BPM-indicatie en een offerte voor het importeren van de auto aan. Dan weet je meteen waar je aan toe bent.